Муніципалітет, округ, область як ключові одиниці майбутнього адміністративно-територіального устрою

04.03.20

03 березня голова Вінницької районної ради Сергій Сітарський прийняв участь в засіданні круглого столу, який відбувся у Києві по питанню обговорення проєкту Закону України «Про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади)».

Під час круглого столу в Києві відбулось обговорення ключових позицій змін до Основного Закону України у частині децентралізації влади. Спікером круглого столу виступив Сергій Чернов — Президент Української асоціації районних та обласних рад, Голова Харківської обласної ради.

«Українська асоціація районних та обласних рад підтримує ініціативу Президента України Володимира Зеленського щодо внесення змін до Конституції України в частині місцевого самоврядування. Асоціація погоджується з основними принципами та засадами запропонованих Главою держави змін до основного закону.

Внесення змін до Конституції, які відповідають Європейській хартії місцевого самоврядування та гарантують вільний розвиток місцевої демократії, — принципова позиція Української асоціації районних та обласних рад, яка вважає цей крок ключовим для успіху реформи децентралізації», — зауважив Сергій Чернов.

Президент Української асоціації районних та обласних рад наголосив на зацікавленості у проведенні ефективних перетворень органами самоврядування регіонального та субрегіонального та необхідності якомога швидшого прийняття змін до Конституції України, яка зумовлюється необхідністю проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року на новій правовій та територіальній основі.

«Конституційна реформа, яка відповідатиме принципам Європейської хартії місцевого самоврядування та закріпить на рівні Основного закону головні досягнення реформи децентралізації – спільна позиція майже усіх представників місцевого самоврядування України», — підкреслив Сергій Чернов.

За словами Сергія Чернова, в жодному разі не можна відкидати здобутки шестирічного шляху реформування місцевого самоврядування. Тож, у фокусі загальнонаціонального обговорення змін до Конституції мають бути ключові розбіжності, а не започаткування нового етапу законотворчого процесу.

Так, Українською асоціацією районних та обласних рад спільно з Всеукраїнською асоціацією громад напрацьовано Законопроєкт, ключовими положеннями якого передбачено трирівневу систему органів місцевого самоврядування, утворення виконавчих органів на усіх рівнях, п’ятирічну каденцію рад та адміністративний нагляд за діяльністю органів місцевого самоврядування.

Згідно з наданими пропозиціями, систему адміністративно-територіального устрою України складають адміністративно-територіальні одиниці: муніципалітети, округи, області, Автономна Республіка Крим, міста Київ та Севастополь.

Територія України поділена на муніципалітети. Муніципалітети складаються з одного або декількох населених пунктів (поселень) з прилеглою територією.

Муніципалітет є первинною одиницею у системі адміністративно-територіального устрою України.

Декілька муніципалітетів становлять округ.

Формування нової організаційної системи місцевого самоврядування на районному та обласному рівнях з наданням обласним та районним радам повноважень утворювати власні виконавчі органи.

Окружні, обласні ради муніципалітетів:
- затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку відповідних округів та областей та контролюють їх виконання;
- затверджують окружні і обласні бюджети, які формуються в тому числі з коштів державного бюджету та контролюють їх виконання;
- забезпечують виконання спільних проектів, із залученням коштів на договірних засадах з місцевих бюджетів та контролюють їх виконання;
- управляють та утримують спеціалізовані освітні та медичні заклади, об’єкти водного, лісового, сільського господарства, культури і туризму, фізичної культури, архітектурні та інші визначні пам’ятки місцевого значення, інші об’єкти, які є спільною власністю муніципалітетів;
- утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, які забезпечують спільні потреби жителів муніципалітетів округів та областей, а також здійснюють контроль за їх діяльністю;
- забезпечують будівництво і утримання доріг міжокружного, обласного сполучення та транспортної інфраструктури;
- забезпечують взаємодію органів місцевого самоврядування з офісами префектів та територіальними органами центральних органів виконавчої влади в умовах воєнного або надзвичайного стану, надзвичайної екологічної ситуації;
- вирішують інші питання, віднесені законом до їхньої компетенції.

Зміни до Конституції в частині місцевого самоврядування, переконаний Сергій Чернов, мають створити умови для розвитку локальних та регіональних демократичних інституцій, сталого економічного розвитку територій.

В ході кластерного обговорення змін до Конституції щодо децентралізації, також була озвучено, що зміни до Конституції повинні захистити та посилити органи місцевого самоврядування. Стосовно доцільності районного рівня, він однозначно потрібний, оскільки може вирішити багато питань, які, для прикладу, не властиво виконувати базовому рівню.

Під час заходу учасники висловлювали свої думки, якими, резюмувавши, необхідно доповнити Законопроєкт асоціацій.

Отже, в підсумку було зазначено, що раціональний розподіл повноважень між рівнями влади – місцевого, субрегіонального та регіонального – передусім, органів місцевого самоврядування, має грунтуватися винятково на принципах субсидіарності.

Інститут Префектури необхідний в реаліях національного державного будівництва, але як такий, що не перешкоджає вільному розвитку місцевої демократії та не суперечить принципам Європейської хартії місцевого самоврядування.

Крім того, на думку голови облради Сергія Чернова, важливо чітко визначити повноваження. І таким чином, щоб префект не став інструментом тиску на органи представницької влади. Право призупиняти рішення органів місцевого самоврядування має стосуватися лише виключних випадків, коли йдеться про загрозу національної безпеки або територіальної цілісності.

Також Сергій Чернов наголосив на доцільності передбачити конституційні гарантії судового захисту прав місцевого самоврядування та відповідальність префектів за протиправні дії, що перешкоджатимуть діяльності місцевих рад та їх виконавчих органів. Адже баланс між представницькою та виконавчою владою має визначатися рівним об’ємом функцій, прав та обов’язків, зафіксованих конституційно.

Фотозвіт:

Повернутись
Голова районної ради
Шутак Ігор Анатолійович

Зараз немає петицій на які триває збір підписів

Переглянути всі петиції »

E-Mail: *

Пароль: *


Ще не зареєстровані? Реєстрація